بازاریابی و سیر تکاملی بازاریابی در ایران و جهان

مقاله و تحقیق های رشته بازاریابی

بازاریابی و سیر تکاملی بازاریابی در ایران و جهان

مقاله و تحقیق های رشته بازاریابی

نیاز سنجی آموزشی

نیاز سنجی

مدیران عالی که در سازمان دولت فعالیت می‌کنند نیز به آموزش نیاز دارند، اما مبانی آموزش آنها، متفاوت از سایر رده‌های مدیریتی است که در سطح سازمان فعالیت می‌کنند.
هدف پژوهش حاضر شناسایی مناسب‌ترین روش نیاز سنجی آموزشی برای سازمان های موجودمی باشد.
برای تجزیه و تحلیل داده‏‌ها از روش‏‌‌های آمار توصیفی و تحلیل محتوا استفاده گردیده شد.
یافته‏‌ها پژوهش نشان داد که در بخش منابع انسانی در سه بعد: موانع اطلاعاتی بعد انتظار وظیفه، موانع اطلاعاتی بعد ماموریت ،موانع اطلاعاتی بعد اطلاعات جاری و در بخش امورمالی در سه بعد: موانع محیطی بعد روش یا رویه عمل، موانع اطلاعاتی بعد ماموریت، موانع اطلاعاتی بعد اطلاعات جاری، مانع وجود داشت.
از آنجایی که این موانع مربوط به بخش مدیریتی بودند نیازهای آموزشی برای این بخش تدوین گردید ارتباط بین نیازهای آموزشی و هدف گذاری آموزشی مشخص شده و اهداف نیازسنجی تشریح شده است .
در ادامه، روشها و الگوهای نیازسنجی معرفی و بهطور مفصل تکنیک مورد بحث مقاله، یعنی تکنیک دلفای Delphi Technique معرفی می‌شود و در پایان مراحل اجرایی تکنیک فوق به منظور راهنمایی کارشناسان ادارات آموزش سازمانها و نیز علاقه مندان امر آموزش مشروحا بررسی می‌شود تا در هنگام برنامه ریزی آموزشی در مرحله نیازسنجی مورد استفاده قرار گیرد .

منبع : مقاله  نیاز سنجی آموزشی

هوش فرهنگی

هوش فرهنگی

هوش فرهنگی سازه‌ای است که با مفهوم هوش در ارتباط بوده اما پدیده‌ای مستقل از آن تلقی می‌شود.
چنین موضوعی به دلیل عدم تاثیرپذیری هوش فرهنگی از سازه هوش به معنای عام آن است.
اگر هوش منطقی و ریاضی را می‌توان با آموزش بهبود داد هوش فرهنگی را می‌توان تا حد بسیار بالایی غیرارثی و ناشی از یادگیری و آموزش دانست.
آشنایی با مدل‌‌هایی که می‌توان از آنها در تقویت هوش فرهنگی بهره برد هدف اصلی از نگارش مقاله حاضر است.
هوش فرهنگی فراشناختی، هوش فرهنگی شناختی و هوش فرهنگی رفتاری» در قالب ۹ مولفه اساسی «علاقه درونی، علاقه بیرونی، برنامه­ریزی، آگاهی، ارزیابی و چک کردن، دانش فرهنگ عمومی، دانش فرهنگ خاص، رفتار کلامی و رفتار عملی» برای مدیریت هوش فرهنگی شناسایی و دسته­بندی شدند.
نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان می­دهد که، همه ابعاد و مولفه­های مدیریت هوش فرهنگی دارای بار عاملی بالای ۵/۰ می­باشند، لذا تاثیر همه ابعاد و مولفه­ها بر مدیریت هوش فرهنگی تایید می­گردد.
در بین ابعاد مدیریت هوش فرهنگی، بعد هوش فرهنگی انگیزشی دارای بیش­ترین تاثیر و بعد هوش فرهنگی فراشناختی دارای کم­ترین تاثیر است.
همچنین در بعد هوش فرهنگی انگیزشی، مولفه­ی علاقه­ی بیرونی دارای تاثیر بیش­تر و مولفه­ی علاقه­ی درونی دارای تاثیر کم­تری است.
در بعد هوش فرهنگی فراشناختی، مولفه­ی آگاهی دارای بیش­ترین تاثیر و مولفه­ی ارزیابی و چک کردن دارای کم­ترین تاثیر است.
در بعد هوش فرهنگی شناختی، مولفه­ی دانش فرهنگ خاص تاثیر بیش­تر و مولفه­ی دانش فرهنگ عمومی تاثیر کم­تری دارد.
همچنین در بعد هوش فرهنگی رفتاری، مولفه­ی رفتار عملی تاثیر بیش­تر و مولفه­ی رفتار کلامی تاثیر کم­تری دارد.

منبع : مقاله هوش فرهنگی

سرمایه فکری

سرمایه فکری

سرمایه فکری، به عنوان یک دارایی استراتژیک کلیدی برای عملکرد سازمانی شناخته شده، و راه حل‏‌‌های نوآورانه و مدیریت آن برای حفظ مزیت رقابتی شرکت حیاتی است.
.. را در بر می¬گیرد.
در اقتصاد دانش¬محور، نقش سرمایه فکری در ایجاد ارزش برای سازمان¬ها بسیار بیشتر از نقشی است که سرمایه¬های فیزیکی ایفا می¬کند.
بنابراین سازمان¬ها برای کسب مزیت رقابتی پایدار، نیازمند شناسایی، مدیریت نظام¬مند سرمایه¬های فکری خود می‌باشند.
به لحاظ اهمیت سرمایه فکری در فرایند برتری راهبردی شرکت¬ها، این مقاله به بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است.
نمونه¬ی انتخابی شامل ۶۸ شرکت است.
سپس با استفاده از روش داده¬های ترکیبی فرایند تجزیه و تحلیل داده¬ها انجام و از آماره¬ی فیشر و آزمون¬های هادری و دوربین واتسون استفاده گردیده و در پایان نیز تجزیه و تحلیل رگرسیونی انجام شده است.
نتایج حاصل از آزمون فرضیه¬های پژوهش نشان¬دهنده ارتباط معنی¬دار بین سرمایه فکری و دو شاخص عملکرد مالی( نسبت قیمت به درآمد و نرخ رشد) می‌باشداز راه­های اساسی که سازمان­ها به­واسطه آن می­توانند رشد اقتصادی و توان رقابتی خود را افزایش دهند، استفاده از تفکر خلاق است که بدون شناخت و مدیریت سرمایه­های فکری امکان پذیر نیست.
امروزه سرمایه فکری و دارایی‌های نامشهود عوامل اصلی سودآوری و موفقیت شرکت‌ها می‌باشند، حرفه حسابداری هنوز چالش‌های مربوط با اندازه‌گیری و گزارشگری نتایج واحد‌های دانش بنیان را رفع نکرده است.
مشکل اندازه‌گیری و گزارشگری سرمایه فکری دامنه بین‌المللی دارد و سرمایه فکری نامشهود است و نمی‌توان آنرا بصورت صحیحی اندازه‌گیری نمود اما شرکت‌ها باید از روش‌هایی در جهت افزایش ارزش سهامداران استفاده نمایند.
بسیاری از محققین نشان داده‌اند که در کشورهای توسعه یافته مدیریت موثر سرمایه‌های فکری با موفقیت سازمان‌ها رابطه مستقیمی دارد.
براساس تیوری سرمایه فکری مهم‌ترین نقش سرمایه فکری تولید و ارایه خدمات دارای ارزش افزوده از طرق مدیریت فعال منابع نامشهود می‌باشد که تاثیر مثبتی بر عملکرد سازمانی شرکت‌ها دارد.

منبع : سرمایه فکری

یادگیری سازمانی

یادگیری سازمانی

ارایه تعاریف کلی و بحث درباره اهداف یادگیری سازمانی، انواع و میزان کاربرد انواع،سطوح، فرآیند، مهارت ها، ارکان و موانع یادگیری سازمانی و سایر موارد مرتبط با آن، به درک بهتر این مهم ودرنتیجه استفاده مطلوب‌تر از آن در سازمان‏‌ها کمک شود.
بررسی ریشه‏‌‌های تاریخی یادگیری سازمانی نشان می‌دهد که پایه و اساس آن یادگیری فردی و آموزش‏‌‌های سازمانی بوده است.
گاهی اوقات عبارت‏‌‌های یادگیریسازمانی، آموزش سازمانی و سازمان یادگیرنده به اشتباه، جای یکدیگر به کارگرفته می‌شوند که در این مقاله به وجوه تمایز آنها نیز اشاره شده است با توسعه دانش و فناوری و گسترش حیطه‎های کسب و کار ازجمله سازمانهای مجازی یا تحت شبکه، بنگاه‎های اقتصادی گسترش یافته، ومحیط کسب و کار به محیطی رقابتی و پر از چالش تبدیل گردیده و پارادایم‌های جدیدی ظاهر شده که بقا را برای بسیاری از بنگاه‎ها مشکل ساخته است.
در چنین محیطی طبیعی است که امتیازهای رقابتی تغییر شکل دهند.
بزرگترین امتیاز رقابتی در پارادایم‌های جدید کسب و کار، یادگیری بیان شده است.
از این‎ رو، مرکزیت پارادایم جدید، یادگیری است.
بنابراین، سازمانهایی موفق‎تر هستند که زودتر، سریع‎تر و بهتر از رقبا یادبگیرند.
درست به همین دلیل است که مفهوم سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی در سالهای اخیر مطرح شده و رشد فزاینده‎ای داشته است.
در محیط کسب‌و‌کار رقابتی امروزی، سازمان‌های یادگیرنده مزیت رقابتی مهمی به حساب می‌آیند.
گذشت زمان همراه با تغییر و تحولات آن باعث شده‌است که در سازمان‌های مختلف توجه به امر یادگیری در فرایند بهبود کیفیت مهم‌تر از گذشته جلوه‌گر شود.

منبع : مقاله  یادگیری سازمانی

مهارت های زندگی

مهارت‏‌‌های زندگی و توانایی استفاده از آن به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده موفقیت شناخته می‌شود.
به همین دلیل این مسیله مهم درسال‏‌‌های اخیر به یکی از اجزای ضروری در آموزش کلاس درس، زندگی و اجتماع تبدیل شده است.
روش استفاده شده در این مقاله، توصیفی_ تحلیلی است که به همین منظور در گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای و مطالعه اسنادی استفاده شده و با توجه به هدف پژوهش و پاسخ گویی به سوالات، به تلخیص و دسته بندی اطلاعات پرداخته شده است.
اهمیت و ضرورت آموزش مهارت‏‌‌های زندگی در این مقطع به این دلیل بوده که اگر این آموزش‏‌ها) مهارت‏‌‌های زندگی( از سنین نخستین آغاز نشود، با شکل گیری شخصیت در سال‏‌‌های بعد، میزان اثربخشی و نفوذ آموزش کم شده و تاثیری که این مقطع سنی برای شکل گیری مهارت‏‌‌های زندگی در کودکان دارد، در سال‏‌‌های بعد کمرنگ‌تر خواهد شد و در این بین افرادی که شیوه‏‌‌های صحیحرفتار اجتماعی را فرا نگرفته‏‌اند و مهارت‏‌‌های لازم در جهت تطبیق خود با خانواده و جامعه را نیاموخته‏‌اند با آسیب‏‌‌های جدی و متعدد شخصیتی روبرو خواهند شد.
وقتی این مهارت‏‌ها را کسب کردیم، می‌توانیم در ایجاد ارتباط با دیگران بهطور شایسته و سازگارانه عمل کرده و در انجام وظیفه موفق باشیم و بدون توسل به اعمالی که به خودمان یا دیگران صدمه می‌زند و بدون انجام رفتار نادرست، مشکلات را حل کنیم.
در فرایند تصمیم گیری برای برنامه ریزی درسی یا طرح ریزی آموزشی، نیاز سنجی از گامهای اولیه است.
در این راستا، تعیین گستره مهارتهای زندگی در بعد بین الملل، و نیاز سنجی از دانش آموزان، مورد توجه قرار گرفته است.
روش تحقیق مورد استفاده تحلیلی- استنتاجی و نیاز سنجی به صورت پیمایش بوده، و علاوه بر مطالعات کتابخانه‌ای از پرسشنامه محقق ساخته نیز در مرحله نیاز سنجی، استفاده شده است.
برای تحلیل داده‏‌‌های به دست آمده از نیاز سنجی از تکنیک سلسله مراتبی( AHP) استفاده شده است.
جامعه آماری این تحقیق کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی کشور بوده‏‌اند که از آنها ۶۰۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده اند.
نتایج تحقیق در پاسخ به دو سوال پژوهشی تشریح شده است و در پایان نتیجه گیری شده که عمده‌ترین اولویتهای دانش آموزان مقطع راهنمایی، مهارتهای زندگی خاص توانایی‏‌‌های روانی- اجتماعی، اداره زندگی، شهروندی مسیولانه، بهداشت و سلامتی جسمی و روانی بوده است.
لذا می‌باید در تصمیم گیری نسبت به عناصر برنامه درسی، مهارتهای زندگی مورد توجه قرار گیرند.

منبع : مقاله مهارت های زندگی